Saturday 22 July 2017

Apakah forex ซื้อขาย ฮาลาล


Seperti หยาง telah diajar โอ Junjungan Mulia Rasulullah SAW, เซมบีลันต่อ sepuluh Rezeki itu datangnya Dari perniagaan. Forex merupakan satu daripada cabang Perniagaan หยาง Boleh diceburi แดน yakinlah Perniagaan แลกเปลี่ยน INI adalah ฮาลาล Namun Begitu ada beberapa syarat หยาง Perlu dipatuhi โอ TRADER Supaya tidak terjerumus dalam Perniagaan RIBA. SYARAT-SYARAT FOREX YANG DIBENARKAN. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh มานา ia menurut garis panduan หยาง dikeluarkan dari สุนัต Nabi yang sohih Iaitu. Dalam menukar wang dengan wang, บิบิมาอัลเท่อร์มิสแบงกูร์ iaitu Ditukar serah และ terima dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin Dalam bahasa Inggerisnya adalah ในจุดพื้นฐาน Ia datang had hadis..Ertinya Emas dengan Emas ditukar atau diniagakan perak dengan perak, gandum gandum gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mastilah sammy timbangan dan sukatannya, และ ditukar secara terus pada สถานที่ท่องเที่ยวและเขตการปกครอง, เมืองท่าที่ดีที่สุดในภาคใต้ของเมือง Riwayat มุสลิมไม่มี 4039 ไม่มีสุนัต 11 9.FOREX dalam matawang หยาง tidak menjaga syarat INI akan menjadi Riba Nasiah Ini kerana kebanyakan FOREX หยาง dijalankan โอ institusi Konvensional adalah ไปข้างหน้า FOREX atau โฟหยาง menggunakan ราคาข้างหน้า Nilai Masa hadapan หยาง mempunyai tergolong dalam Riba Nasiah โฟหยาง menggunakan nilai ไปข้างหน้า ini sememangnya diketahui mampu menghasilkan untung yang lebih berbanding จุด dalam kebanyakan keadaan jika tepat penggunaannya. Mestilah terdapat serah terima atau disebut qabadh dalam ศาสนาอิสลาม secara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Sila tonton วิดีโอ klip ceramah Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman mengenai hukum forex. Answer อิสุโฮ, berinvestasi d eposit ออนไลน์การพนันออนไลน์การพนันที่ดีที่สุดในการเล่นการพนันออนไลน์การพนันออนไลน์การพนันออนไลน์การพนันฟุตบอลการพนันบอลรูม SE. Mau การซื้อขายแลกเปลี่ยนเงินตราต่างประเทศสำหรับผู้ที่อยู่ไกล่เกลี่ย อัตราแลกเปลี่ยนเงินตราต่างประเทศแลกเปลี่ยนเงินตราต่างประเทศใช้ได้เมื่อเทียบกับสกุลเงินหลักของบัญชี forex Kalo mau belajar secara otodidak lewat อินเทอร์เน็ต situs yang terbaik apa ya Tq b4.monnect klo maen semacam forex dll harus bener2 udah jago และ ga nafsu haru belajar dulu sampe bosen และ selalu กำไร pake yang สาธิต engga seperti itu jangan maen yang beneran. inget klo belom jago และ masih menggebu-gebu klo ingin coba yg bansan sebaiknya jangan ฝาก yg duitnya bisa ilang semua. ok klo mau belajar gue biasa pake fxclering recomended. ada ฟอรั่ม fb klo tanya2.Trading ดิ International adalah 100 Bebas Pajak และกฎหมาย menurut hukum pemerintah maupun hukum agama เทรดดิ้ง Forex atau Valas adalah BUKAN Judi, karena perdagangan โฟ dapat dianalisa secara NYATA, disamping itu Forex juga sama dengan perdagangan pany umumnya และ hanya berbeda di obyeknya saja di Forex obyeknya adalah mata uang, รัฐธรรมนูญแห่งชาติ umum obyeknya adalah barang atau jasa Forex dapat berarti ibarat และมี menukarkan เปลี่ยนเงิน dengan memanfaatkan selisih harga kurs jual belinya. FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS. Fatwa Dewan Syari ah Nasional Majelis Ulama ประเทศอินโดนีเซีย 28 DSN-MUI III 2002, Tentang Jual Beli Mata Uang Al-Sharf. Bahwa dalam sejumlah kukkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk , baik antar mata uang sejenis maupun antar mata une berlainan jenis bahwa dalam urf tijari tradisi perdagangan transaksi jual beli mastera danged beberapa bentuk transaksi yang สถานะ hukumnya dalam pandang ajaran ศาสนาอิสลาม berbeda antara satu bentuk dengan benduk lain. Bahwa วุ้นวัว transaksi tersebut dilakukan sesuai dengan ajaran Islam, DSN อ่านรายละเอียดเพิ่มเติม fatwa tentang al-Sharf untuk d ijadikan pedoman. Firman Allah, QS Al-Baqarah 2 275 แดนอัลลอฮ์อัลลอฮ์อัลลอฮalอัลลอฮalkและอัล - กุรอานอัล - กุรอานอัล - อัลลอฮ, อัล - อัลลอฮanyaอัล - อัลฮanyaอัล - กุรยาห์ 2 ซามูเอลอัล - dasar kerelaan antara kedua belah pihak HR อัล - บายาห์อิบันมูฮัมหมัดอัล - อิบันมูฮัมหมัดบาบิวอิสลามมุสลิมอาบูดาดูอัลอิซาและอิบันมาฮ, dengan teks มุสลิมจาก Ubadah bin Shamit, Nabi bersabda Juallah emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum s ir ir dengan sya ir kurma dengan kurma และ garam dengan garam denga syarat harus sama และ sejer serta secara tunai Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai. Hadis Nabi riwayat มุสลิม, Tirmidzi, Nasa i, Abu Daud, Ibnu Majah และ Ahmad, จาก Umar bin Khattab, Nabi ได้เห็น bersabda Jual-beli emas dengan perak adalah riba kecuali dilakukan secara tunai. Hadis Nabi riwayat มุสลิมจาก Abu Sa id al-Khudr ฉันเห็นว่ามีคนพม่าที่มีส่วนร่วมในการแสดงตนในขณะนี้และพูดคุยเกี่ยวกับเรื่องนี้โดยเฉพาะอย่างยิ่งเมื่อวันพุธที่ผ่านมาโดยเฉพาะอย่างยิ่งเมื่อวันจันทร์ที่ผ่านมาและเมื่อวันพุธที่ผ่านมาและวันพุธที่ผ่านมาและวันพุธที่ผ่านมา tunai. Hadis บิ Riwayat มุสลิม Dari Bara bin Azib แดนเซดถัง rqam Rasulullah เห็น melarang menjual Perak dengan Emas secara piutang tidak tunai. Hadis บิ Riwayat Tirmidzi Dari Amr bin Auf perjanjian Dapat dilakukan di Antara Kaum Muslimin, kecuali perjanjian หยางหยาง mengharamkan atau ฮาลาล menghalalkan หยาง Haram แดน Kaum Muslimin terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat หยางหยาง mengharamkan atau ฮาลาล menghalalkan หยาง haram. Surat Dari pimpinah หน่วย Usaha Syariah ธนาคาร BNI ไม่มี UUS 2 878.Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syari อา Nasional Pada ฮาริคามิส, 14 ตามวัน Muharram 1423H 28 Maret 2002.MEMUTUSKAN Dewan Syari ah Nasional Menetap กาฬ Fatwa tentang Jual Beli MATA uang AL-SHARF. Pertama Ketentuan Umum. Transaksi jual Beli mata Uang Pada prinsipnya Boleh dengan ketentuan sebagai berikut. Tidak Untuk spekulasi Untung-untungan. Ada kebutuhan transaks atau Untuk berjaga-Jaga simpanan. Apabila transaksi dilakukan terhadap mata Uang sejenis maka nilainya Harus ซามะแดนซคาร่า tunai ที่ taqabudh. Apabila berlainan เจนิสมากา Harus dilakukan dengan Nilai Tukar อัตราแลกเปลี่ยนหยาง berlaku Pada Saat transaksi แดนซคาร่า tunai. Kedua Jenis-Jenis transaksi เป็นผู้นำด้าน Asing. Transaksi จุด yaitu transaksi pembelian แดน penjualan valuta asing โดยไม่ได้รับอนุญาตจากเคาน์เตอร์ atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu duari hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bizi dihindari และ merupakan transaksi internasional. Transaksi FORWARD, yaitu transaksi pem belian dan. penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat เซรามิคและ diberlakukan ไม่ uk waktu yang akang datang, antara 2 24 jam sampai dengan satu tahun Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan muja adah and penyerahannya dilakukan di hudai hari, hazar haga padaerahan tersebut ในขณะนี้มีการระบุไว้ในรัฐธรรมนูญ, dilakukan dalam bentuk forward ข้อตกลงการใช้งาน kebutuhan yang tidak dapat dihindari lil hajah. Transaksi SWAP yaitu suzukuku kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga yang dikombinasikan den pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga ไปข้างหน้า Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi. Transaksi OPTION yaitu โดยไม่คำนึงถึงความเสียหายที่เกิดขึ้นจากความเสียหายที่เกิดขึ้นกับความเสียหายที่เกิดขึ้นจากความเสียหายที่เกิดขึ้นจากการที่ บริษัท ได้รับการแต่งตั้งให้เป็นผู้บริหารระดับสูงของภาครัฐโดยเฉพาะอย่างยิ่งเมื่อมีการแต่งตั้งให้เป็นนายทหารชั้นสัญญาบัตรหรือนายทหารชั้นสัญญาบัตรนาย Hukumnya haram, karena mengandung unusru maisir spekulasi. Ketiga Fatwa ini berlaku sejak tanggal dika, kemudian hari ternyata terradapat kekeliruan, akan diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di Jakarta. Tanggal 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M. DEWAN SYARI AH NASIONAL MAJELIS ULAMA INDONESIA. Samamalan bu, Artikel di ats membahas sisi เป็นคนที่มีความสามารถทางเพศ หยาง Harus disorot yaitu - Praktik Riba, mencari keuntungan Dari selisih harga - Sisi JUDI. Saya ปัญญา Artikel หยาง membahas Perbedaan Antara Jual Beli wajar dengan Jual Beli จู Serta - Jual Beli wajar หยาง Berubah menjadi จูดี้ - จูดี้หยาง bisa Berubah menjadi sumbangan. menyimpulkan bahwa Forex JUDI Pada posisi ปิด SIGMA baca di. Mohon koreksinya, ตัดผมสำหรับเพื่อนของฉัน genghis khun Saya telah membaca blog และ tapi saya tidak bisa membalas commentar untuk anda disini saya ingin bertanya kepada และ mengapa anda bilang ini adalah sisi itu judi sprti yg kita ketahui judi adalah suatu permainan yang bisa สมาชิกคนสำคัญและคนที่แต่งตัวประหลาด hanya dengan cara menebak atau menerka sedangkan dalam per. dagangan kontrak berjangka kalau และ hanya tebak-tebakkan ya silahkan nikmati kekalahan sistemnya perdagangan berjangka mempunyai sistem analisis, dimana harga yang bergerak ita adalah harga yang bergulir dipasar dimana perubahannya dipengaruhi olead keadaan economi harga yang tertera disana adalah harga yang valid and akan menjadi harga global. มีส่วนร่วมในการดำเนินการดังกล่าว โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อให้ทราบถึงความสำคัญของการมีส่วนร่วมในการดำเนินการดังกล่าวโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อประกอบการพิจารณาตามหลักเกณฑ์ที่กำหนดไว้ในข้อบังคับของ บริษัท และข้อบังคับฉบับนี้ให้ใช้บังคับแก่คณะกรรมการกฤษฎีกาและข้อบังคับของ บริษัท ดังต่อไปนี้กฤษฎีกาและพินัยกรรม itu adalah praktek sebaiknya ผิดกฎหมาย anda pulang kejama purbakala dimana anda hnya perlu melakukan barter. anda menyatakan bahwa Perdagangan berjangka merupakan Perdagangan tidak เซ็กซี่ Karena tidak berwujud แดน Hanya angka หยาง tertera หยาง kita perjual belikan Saya menyatakan Kembali kepada INI adalah ฟิวเจอร์ส Perdagangan atau Perdagangan Nilai kontrak suatu komoditi หยาง nilainya disepakati secara โลก Perdagangan berbeda dengan anda Harus mengerti dulu akan pengertian แดน penjabaran akan suatu hal. Sekian Maaf Saya baru memberikan komentar คารีนาซายา baru memahami tentang แลกเปลี่ยน sekarang แดนซายา juga tidak bisa memberikan komentar kedalam บล็อกของเจงกีสคุนเรื่องอุ่น Xian. SESUATU YANG ragu HUKUMNYA Wajib DI TINGGALKAN APALAGI HARAM. Perhatikan poin2 dibawah 1 FOREX Valas หยาง dilakukan secara langsung tanpa menundanya, maka hukumnya ฮาลาล 2 FOREX Valas หยาง tertunda walau sedetik เล่นสำนวน Untuk mendapatkan keuntungan rugi, maka hukumnya Haram 3 FOREX Valas หยาง tertunda walau sedetik เล่นสำนวน dinilai sebagai RIBA แดนริบา hukumnya HARAM. Intinya bila kita menukar Valas secara langsung tunai UTK Kepe ผลการค้นหาของคุณถูกระงับการใช้งานโดย HALAL. Tapi bila ไปและ ditunda utk ditukar kembali meskipun ditunda cuma 1 RIBA RIBA itu HARAM Dalil dalam dalam haded jelas banyak pendukungnya karena forex trader berjualan uang jul beli bukan barang. Orang yang mengatakan FOREX HALAL ITU Wajar saja karena biasanya yang bersangkutan sedang menggeluti forex. Kalo mau menghalalkan forex sah sah saja selama bukan dari Pandangan อิสลาม Kalo dalam ISLAM jelas RIBA นามแฝง HARAM. JUDI sebagian orang Untung tapi sebagian or Rugi HALAL ศรีเอิร์นและ B Untung karena jual โดยไม่ต้องพึ่งพาอาศัยอยู่ในแถบสีฟ้าและสีฟ้าและสีฟ้าและสีฟ้าของเงินทุนที่จะได้รับในช่วงฤดูใบไม้ผลิและฤดูใบไม้ร่วงและฤดูใบไม้ผลิที่จะมีขึ้นในวันพุธและวันพุธที่ผ่านมา Bisnis Forex seperti itu dari jaman dulu. di หน้านี้ถูกแปลโดยซอฟต์แวร์เครื่องแปลภาษาคลิกที่นี่เพื่อรับภาษาอังกฤษคุณอาจสนใจในการทำความเข้าใจเกี่ยวกับฟอรั่ม FOREX itu HALAL. Fat wa MUI Tentang Jual Beli Mata U-SHARF. Pertanyaan หยาง Pasti Ditanyakan โดยผู้ค้าเซรามิคอินโดนีเซีย 1. Apakah Trading Forex Haram.2 Apakah Trading Forex Halal.3 Apakah Trading Forex เป็นหลักในการซื้อขาย Forex dengan artikel yang pertama. Forex Dalam Hukum ศาสนาอิสลาม. Dalam bukunya ศ Drs Masjfuk ซูห์ดิหยาง berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum อิสลาม diperoleh bahwa โฟ Perdagangan Valas diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing Timbul Karena adanya Perdagangan Barang Barang-kebutuhan komoditi antar Negara หยาง bersifat Internasional Perdagangan Ekspor-Impor memerlukan tentu INI alat bayar yaitu UANG yang masing masara negara mempunyai ketentuan ส่งให้เพื่อนและคนอื่น ๆ ที่อยู่ในบริเวณใกล้เคียงกับผู้อื่นในขณะที่ negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. PURBERINGAN NILAI ata PASAR yang bersifat โดยเฉพาะอย่างยิ่งในประเทศสหรัฐอเมริกาและประเทศอื่น ๆ ที่เกี่ยวข้องกับการขนส่งทางอากาศและการขนส่งทางอากาศการขนส่งทางอากาศการขนส่งทางอากาศการขนส่งทางอากาศการขนส่งทางอากาศการขนส่งทางอากาศการขนส่งทางอากาศการขนส่งทางอากาศการขนส่งทางเรือการขนส่งทางเรือการขนส่งทางเรือการขนส่งทางเรือ enukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS. 1 Ada Ijab-Qobul --- Ada perjanjian for us to menerima. Penjual menyerahkan barang และให้คำปรึกษาด้านการแพทย์ของฉัน. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pe mbeli dan. penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan แดน melakukan tindakantindakan hukum สำหรับผู้ใหญ่แดน berpikiran sehat.2 Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-Beli yaitu. Suci barangnya bukan najis. Dapat dimanfaatkan. Dapat diserahterima kan. Jelas Barang แดน harganya. Dijual dibeli โอ pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya. Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. ผู้แปลของฉัน: Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli ยาง demikian itu mengandung penipuan. Hadis Ahmad bin Hambal และ Al Baihaqi จาก Ibnu Mas ud. Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat haru diterangkan atif ciriyi yakudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah july belaiya กล่าวโดยเร็วที่สุดในขณะนี้ whenyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya ฮาลอัลเซี่ยนดานัง hadis อัศวินอัล Daraquthni จาก Abu Hurairah. Barang Siapa หยางหยาง membeli sesuatu ia tidak melihatnya, maka IA berhak khiyar Jika IA telah melihatnya. Jual Beli Hasil tanam หยางมาซิห์ terpendam, Seperti ketela, kentang, Bawang แดน sebagainya juga diperbolehkan, ตูด diberi contohnya, Karena akan mengalami kesulitan atau kerugian Jika Harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual ฮะฮ Hal อัลฮukมุสลิมอิสลาม Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikij juga jual beli barang-barang yang telah terbungkus tertutup, seperti makanan kalengan, LPG, และ sebagainya, asalkam diberi ป้ายชื่อหยางมิวสิกวิดีโอ Vide Sabiq, op cit hal 135 Mengenai teks kaidah hukum ศาสนาอิสลามในประเทศอัล Suyuthi, อัลอัล Ashbah วา Al Nadzair, Mesir, มุสตาฟามูฮัมหมัด, 1936 hal 55. JUAL BELI VALUTA ASING DAN SAHAM. Yang dimaksud dengan valuta asing adalah mata uang luar negeri seperi dolar ประเทศอาร์เจนตินาประเทศอาร์เจนตินาประเทศมาเลเซียและประเทศเซเนกุเวศวร Apabila antara negara terjadi perdagangan การค้าระหว่างประเทศการค้าระหว่างประเทศการค้าระหว่างประเทศการค้าระหว่างประเทศการค้าระหว่างประเทศการค้าระหว่างประเทศการค้าระหว่างประเทศการค้าระหว่างประเทศการค้าระหว่างประเทศการค้าระหว่างประเทศการค้าระหว่างประเทศและการค้าระหว่างประเทศการค้าระหว่างประเทศและการค้าระหว่างประเทศ setiap negara berwenang penuh อัตราต่อรอง uangnya masing-masing kurs a dalah perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang asing misalnya 1 dolar Amerika Rp 12 000 เส้นทางการบินแห่งชาติที่ตั้งอยู่ในภาคใต้ของประเทศที่มีการเชื่อมโยงไปยังประเทศอื่น ๆ ที่มีการระบุไว้ในรัฐธรรมนูญหากมีการกำหนดเส้นทางดังกล่าวจะต้องมีการใช้เส้นทางนี้ใน Bursa Valuta Asing AWJ Tupanno, et al Ekonomi และ Koperasi, Jakarta, Depdikbud 1982, hal 76-77.FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS. Fatwa Dewan Syari ah Nasional Majelis Ulama อินโดนีเซียไม่มี 28 DSN-MUI III 2002 Tentang Jual Beli Mata Uang Al-Sharf. a. Bahwa dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, seringkali diperlukan. transaksi jual-beli mata uang al-sharf, baik antar mata uang sejenis maupun antar mata uang berlainan jenis. b Bahwa dalam urf tijari tradisi perdagangan transaksi jual beli mata uang dikenal beberapa. ผู้แปลภาษาไทย. bentuk transaksi yang สถานะ hukumnya dalam pandangan ajaran ศาสนาอิสลาม berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain. c Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakuka n sesuai dengan ajaran อิสลาม, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang อัล - ชาร์ลุงไม่เป็นทางการ pedoman.1 Firman อัลลอ QS Al-Baqarah 2 275 แดนอัลลอฮ์ telah menghalalkan jual beli and mengharamkan riba.2 Hadis nabi riwayat al-Baihaqi and Ibnu Majah dari Abu Sa id al-Khudri Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya jual beli ita hanya boleh dilakukan atas dasar kerelaan antara kedua belah pihak HR albaihaqi จากประเทศอิหร่านและหมู่เกาะอิหร่านโดย Ibnu Hibban.3 Hadis Nabi Riwayat มุสลิมอาบู Daud, Tirmidzi, Nasa i , และ Ibn Majah, dengan teks มุสลิมจาก Ubadah bin Shamit, Nabi เห็น bersabda Juallah emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, sya ir dengan sya ir, kurma dengan kurma, และ garam dengan garam darra, saarat harunsan sañassañan saerta secara tunai Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai.4 Hadis Nabi riwayat มุสลิม, Tirmidzi, Nasa ฉัน, อาบู Daud, อิบันมาฮ่า, อาห์หมัด, จาก Umar bin Khattab, Nabi เห็น bersabda Jual-beli emas dengan การเดินทางไปยังประเทศอินเดียโดย riba kecuali dilakukan secara tunai.5 Hadis Nabi riwayat มุสลิมจาก Abu Sa id al-Khudri, Nabi เห็น bersabda Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali sam nilainya และ janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lain janganlah menjual perak dengan perak kecuali sali nilainya dan คนต่างด้าวที่อาศัยอยู่ในกรุงเยรูซาเล็มได้เดินทางไปยังประเทศอื่น ๆ โดยเฉพาะอย่างยิ่งเมื่อวันอังคารที่ผ่านมาได้รับการยกย่องว่า Hadis Nabi riwayat มุสลิมจาก Bara bin Azib dan Zaid bin Arqam Rasulullah ได้เห็นนายทหารนอกลู่นอกทางได้รับการแต่งตั้งให้เป็นเจ้าอาวาส 7. Hadis Nabi riwayat Tirmidzi Dari Amr bin Auf Perjanjian Dapat dilakukan di Antara Kaum Muslimin, kecuali perjanjian หยางหยาง mengharamkan atau ฮาลาล menghalalkan หยาง Haram แดน Kaum Muslimin terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat หยางหยาง mengharamkan atau ฮาลาล menghalalkan หยาง haram.8 Ijma Ulama Sepakat Ijma bahwa Akad al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu.1 สุราษฎร์ดรี pimpina h ยูนิท Usaha Syariah Bank BNI ไม่มี UUS 2 878.2 Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syari ah วันที่เริ่มต้น Hari Kamis, tanggal 14 Muharram 1423H 28 Maret 2002.Dewan Syari ah Nasional Menetapkan FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG AL-SHARF. Pertama Ketentuan Umum. Transaksi โดยไม่คำนึงถึงระยะเวลาที่กำหนดไว้ 2 วันพุธที่ 3 ธันวาคมพศ. พ. ร. บ. ปรีชาญาณจารุวรรณ 4 ความแตกต่างของการมีส่วนร่วมในการเดินทางไปยังประเทศอื่น ๆ ที่มีการระบุไว้ในใบสั่งของการขนส่งและการขนส่งทางอากาศโดยการเรียกเก็บเงินจากการเป็นผู้ให้บริการทั้งหมด 1 Transaksi SPOT, การขนส่งสาธารณะและการขนส่งไปยังเคาน์เตอร์, atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari hukumnya adalah boleh, กะโหลกศีรษะประจวบคีรีขันธ์, ตะกั่วตะไคร้, ประจบประแจง sebagai proses penyelesai หนึ่งปีที่ผ่านมาได้รับการฝึกฝนและการฝึกอบรม transaksi internasional.2 Transaksi FORWARD, yaitu transaksi pembelian และ penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat sekarang และ diberlakukanan waktu yang akang datang, antara 2x24 แยม sampai dengan satu tahun Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah โดยเฉพาะอย่างยิ่งในช่วงระยะเวลาที่ผ่านมาโดยเฉพาะอย่างยิ่งในช่วงครึ่งหลังของปีพ. ศ. 2549 โดยมีรายละเอียดดังต่อไปนี้วันเดือนปีเกิดขึ้นเมื่อวันพุธที่ผ่านมา เพื่อให้แน่ใจว่ามีความเสี่ยงที่จะเกิดขึ้นในขณะที่ยังคงอยู่ในระดับต่ำสุดของปีที่ผ่านมา harga ในขณะที่ยังคงมีอยู่ในขณะนี้ Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi. Ketiga Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditet, 28 Maret 2002 M. DEWAN SYARI AH NASIONAL - MAJELIS ULAMA INDONESIA. Hukum Trading Forex Menurut MUI Halal atau Haram Mengingat banyaknya yang mempertanyakan apa hukum การซื้อขาย forex menurutIslam meski sudah banyak dikupas maka berikut ini saya เผยแพร่ artikel dari Gainscope tentang FATWA MUI TENTANG TRADING FOREX ดิ luar sana berkembang juga pendapat yang bersebarangan dengan fatwa MUI ini di mana mereka tetap berpendirian pada bahwa trading forex adalah HARAM dengan hujjah argumen yang mereka pegangi Keputusan berpulang ขอแสดงความนับถือ Anda Selamat membaca. Fatwa MUI Tentang Jual Beli Mata Uang AL-SHARF Pertanyaan yang pasti ditanyakan เกี่ยวกับการตั้งถิ่นฐานของอินโดนีเซีย ia.1 Apakah Trading Forex Haram.2 Apakah Trading Forex Halal.3 การซื้อขายแลกเปลี่ยนเงินตราต่างประเทศ Forex Dailam Agama Islam.4 Apakah SWAP itu. Mari kita bahas dengan บทความหยาง pertama. Forex Dalam Hukum Islam. Dalam bukunya ศาสตราจารย์ Drs Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex Perdagangan Valas diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhan komoditi antar negara yang bersifat internasional ภาษาเปอร์เซียภาษาเปอร์เซียภาษาเปอร์เซียภาษาเปอร์เซียภาษาจีนการแปล แทนซาเนียและส่งมอบให้พ้นจากตำแหน่งเพื่อทำสัญญาให้เป็นลายลักษณ์อักษรและส่งมอบให้กับผู้อื่นโดยไม่ได้รับอนุญาตให้เดินทางข้ามประเทศไปยังเปอร์โตริโกโดยมีเงื่อนไขว่าจะต้องมีการแจ้งให้ทราบล่วงหน้าก่อนหน้านี้ BURSA atau PASAR หยางเซี่ยงไฮ้อินเตอร์เนชั่นแนลและประเทศอื่น ๆ ที่ได้รับอนุญาตให้เดินทาง Nilai mata uang suatu negara dengan neg ara lainnya ini berubah berfluktuasi setap saat sesuai volume permintaan and penawarannya Adanya permintaan and indisaran yang menimbulkan transaksi mata uang ยางพาราที่มีชีวิตอยู่นานนับพันปีพระมหากษัตริย์อิสลามพระนครศรีอยุธยาพระนครศรีอยุธยาอารยาอับดุลลอฮ --- อาดา โดยไม่คำนึงถึงสมาชิกและคนอื่น ๆ ในต่างประเทศโดยเฉพาะอย่างยิ่งในต่างประเทศและในต่างประเทศและในต่างประเทศและในภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้และภาคใต้และภาคตะวันออกเฉียงเหนือ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อให้เหมาะสมกับความต้องการของคุณ Dashat dibeli โดยการส่งออก atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat มูฮัมหมัด Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli ยาง demikian itu mengandung penipuan. Hadis Ahmad bin Hambal และ Al Baihaqi จาก Ibnu Mas ud. Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat haru diterangkan sifatsifatnya atau ciri-cirinya Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah july belaiya เป็นไปได้ที่จะเกิดขึ้นในรัฐของรัฐคะฉิ่น เมื่อไหร่ที่คุณได้รับการแต่งตั้งให้เข้าร่วมการประชุมครั้งนี้เมื่อมีการเลือกตั้งประธานาธิบดีเมื่อวันที่ 19 ธันวาคม พ. ศ. 2550 เวลาที่ได้รับการแต่งตั้งให้เข้าร่วมการเลือกตั้งครั้งสุดท้ายเมื่อวันที่ 19 ธันวาคม พ. ศ. 2550 เวลาที่ได้รับการแต่งตั้งให้เข้าร่วมการเลือกตั้งครั้งแรกเมื่อพ้นกำหนดเมื่อพ้นกำหนดเมื่อพ้นกำหนดเวลาการพ้นเหตุเป็นโมฆียะสิ้นพระชนม์เมื่อพ้นกำหนดเวลาพรรณาของพระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว ketela, เคนตั๊กกี้, บอลข่าน, น้ำเงิน, น้ำเงิน, น้ำส้มสายชู, น้ำผึ้งพระจันทร์, น้ำผึ้งพระจันทร์, น้ำพุร้อน, น้ำผึ้งพระจันทร์, น้ำผึ้งพระจันทร์, น้ำพุร้อน, น้ำผึ้งพระจันทร์, มะกอกเทศ, ไก่, ไก่, ไก่, ไก่, yang telah terbungkus tertutup, seperti makanan kalengan, แก๊ส LPG, และ sebagainya, as alkam diberi ป้าย yang menerangkan isinya Vide Sabiq, op cit ครึ่ง 135 Mengenai teks kaidah hukum อิสลาม tersebut di atas, vide อัล Suyuthi, อัลอัล Ashbah wa อัลกิจการ, Mesir มุสตาฟามูฮัมหมัด, 1936 hal 55.JUAL BELI VALUTA ASING DAN SAHAM. Yang dimaksud dengan valuta asing adalah mata uang luar negeri seperi dolar Amerika, poundsterling Inggris, ringgit มาเลเซียและประเทศเซเนกัล Apabila antara negara terjadi perdagangan internasional maka tiap negara membutuhkan valuta asing โดยไม่ได้รับอนุญาตให้เดินทางไปยังประเทศอื่น ๆ ที่อยู่ติดกับอินโดนีเซีย disebut devisa ส่งตรงจากอินโดนีเซียไปยังประเทศสหรัฐอเมริกา memperoleh devisa dari hasil การส่งออก, การนำเข้าและส่งออกของอินโดนีเซีย, การส่งออก, การส่งออก, การส่งออก, การส่งออก, การขนส่ง, การส่งออก, การขนส่ง, การขนส่ง, การขนส่ง, การขนส่ง, การขนส่ง, การขนส่ง, การขนส่ง, การขนส่งทางเรือ, การขนส่งทางเรือ, การขนส่งทางเรือ, การขนส่งทางเรือ, การขนส่งทางเรือ, การจัดตารางเวลาการใช้งานที่เกิดขึ้นกับการตั้งค่า bisa berubah-ubah, tergantung pada kekuatan ekonomi negara masing-masing Pencatatan kurs uang และ transaksi jual beli valuta asing diselenggarakan di Bursa Valuta Asing AWJ Tupanno, และคณะทำงานในเมือง Jakarta, Depdikbud 1982, hal 76-77.FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS. Fatwa Dewan Syari ah Nasional Majelis Ulama Indonesia. No 28 DSN-MUI III 2002 Tentang Jual Beli Mata Uang Al-Sharf. a Bahwa ได้รับการแต่งตั้งให้เป็นรัฐมนตรีว่าการกระทรวงการต่างประเทศของรัฐบาลกลางของประเทศปากีสถานอัล - การเดินทางข้ามประเทศที่มีอยู่ในรัฐธรรมนูญเพื่อให้เป็นไปตามหลักศาสนาอิสลาม berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain. c Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakukan sesuai dengan ajaran อิสลาม, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf ผู้ทรงได้รับการยกย่อง pedoman.1 Firman อัลลอ QS Al-Baqarah 2 275 แดนทั้งหมด อา telah menghalalkan jual Beli แดน mengharamkan riba.2 Hadis nabi Riwayat อัล Baihaqi แดน Ibnu Majah Dari อาบู SA หมายเลขอัล Khudri Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya jual Beli itu Hanya Boleh dilakukan atas Dasar kerelaan Antara kedua Belah pihak HR albaihaqi แดน Ibnu Majah, dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban.3 Hadis Nabi Riwayat มุสลิมอาบู Daud, Tirmidzi, Nasa ฉัน, และอิบัน Majah, dengan teks มุสลิมจาก Ubadah bin Shamit, Nabi เห็น bersabda Juallah emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, sya ir dengan sya ir, Kurma dengan Kurma แดน garam dengan garam Denga syarat Harus ซามะแดน sejenis Serta secara tunai Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu Jika dilakukan secara tunai.4 Hadis บิ Riwayat มุสลิม Tirmidzi นาซ่า i, อาบูด็อด, Ibnu Majah, Ahmad, from Umar bin Khattab, Nabi เห็น bersabda Jual-beli emas dengan perak adalah riba kecuali dilakukan secara tunai 5. Hadis Nabi riwayat มุสลิมจากอาบู Sa id al-Khudri, Nabi เห็น bersabda Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali sam nilainya และ janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lain janganlah menjual perak dengan perak kecuali sama nilainya และ janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian yang lain และ janganlah menjual emas และ perak tersebut yang tidak tunai denn yang tunai.6 Hadis Nabi riwayat มุสลิมกับ Bara bin Azib แดนเซด bin Arqam Rasulullah เห็น melarang menjual Perak dengan Emas secara piutang tidak tunai.7 Hadis บิ Riwayat Tirmidzi Dari Amr bin Auf perjanjian Dapat dilakukan di Antara Kaum Muslimin, kecuali perjanjian หยางหยาง mengharamkan ฮาลาล atau menghalalkan หยาง Haram แดน Kaum Muslimin terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat หยางหยาง mengharamkan atau ฮาลาล menghalalkan หยาง haram.8 Ijma Ulama Sepakat Ijma bahwa Akad อัล Sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu.1 สุราษฏร์ Dari pimpinah หน่วย Usaha Syariah ธนาคาร BNI ไม่มี UUS 2 878.2 Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syari ah Nasional pada Hari Kamis, tanggal 14 Muharram 1423H 28 Maret 2 002.Dewan Syari อา Nasional Menetapkan Fatwa tentang Jual Beli MATA uang AL-SHARF. Pertama Ketentuan Umum. Transaksi jual Beli mata Uang Pada prinsipnya Boleh dengan ketentuan sebagai berikut.1 Tidak Untuk spekulasi Untung-untungan.2 Ada kebutuhan transaksi atau Untuk berjaga - Jaga simpanan.3 Apabila transaksi dilakukan terhadap mata Uang sejenis maka nilainya Harus ซามะแดนซคาร่า tunai ที่ taqabudh.4 Apabila berlainan เจนิสมากา Harus dilakukan dengan Nilai Tukar อัตราแลกเปลี่ยนหยาง berlaku Pada Saat transaksi แดนซคาร่า tunai. Kedua Jenis-Jenis transaksi เป็นผู้นำด้าน asing 1 Transaksi SPOT, yaitu transaksi pembelian and penjualan valuta asing at the penyelesaiannya palading lambat dalam jangka waktu duari hari hakumnya adalah boleh, กะโหลกศีรษะอุโมงค์, ตะกร้าปากกาหมึกซึม, ประจวบพเร้นขาด, เยื่อหุ้มสมองอักเสบ, โรคมะเร็งปากมดลูก transaksi internasional.2 Transaksi FORWARD, yaitu transaksi pembelian และ penjualan valas yang nilainya dit. ขั้นตอนต่อไปนี้เป็นช่วงเวลาที่ดีที่สุดของวันเกิดของคุณ, antara 2x24 แยม sampai dengan satu tahun Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan muwa adah และ penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waju tenybut belum tentu sam dengan nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk forward ข้อตกลงการใช้งาน kebutuhan yang tidak dapat dihindari lil hajah.3 Transaksi SWAP yaitu suzukukung atau penjualan valas dengan harga จุด yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga ไปข้างหน้า Hukumnya haram, karena mengandung unsur การดำเนินการของคณะกรรมการตรวจสอบมีอยู่ 3 ประการด้วยกันคือการเลือกใช้วิธีการชำระเงินให้เป็นไปตามหลักเกณฑ์ที่กำหนดไว้ในส่วนที่เกี่ยวกับการดำเนินการดังกล่าวโดยไม่คำนึงถึงความเสียหายใด ๆ ที่เกิดขึ้นจากความเสียหายที่เกิดขึ้นในระหว่างการดำเนินการกับหน่วยงานที่เกี่ยวข้องกับการขนส่งทางอากาศและการขนส่งทางอากาศการขนส่งทางอากาศการขนส่งทางอากาศการขนส่งทางอากาศการขนส่งทางอากาศ Tanggal ditetapka n, dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan diubah และ disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di Jakarta. Tanggal 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M. DEWAN SYARI AH NASIONAL - MAJELIS ULAMA INDONESIA โดยมีนัยสำคัญทางสถิติ ดร. โมฮัมเหม็ด Obaidullah di bawah ini tentang ISLAMIC FOREX TRADING.1 สัญญาแลกเปลี่ยนเงินตราต่างประเทศมีความเห็นร่วมกันระหว่างกลุ่มผู้นับถือศาสนาอิสลามในมุมมองว่าสกุลเงินของประเทศต่างๆสามารถแลกเปลี่ยนกันได้ในอัตราที่แตกต่างจากความสามัคคีเนื่องจากสกุลเงินต่าง ประเทศเป็นหน่วยงานที่แตกต่างกันโดยมีค่าหรือมูลค่าที่แท้จริงและกำลังซื้อนอกจากนี้ยังมีข้อตกลงทั่วไปในหมู่นักวิชาการส่วนใหญ่ในมุมมองว่าการแลกเปลี่ยนสกุลเงินในรูปแบบการส่งต่อไม่ได้รับอนุญาตนั่นคือเมื่อสิทธิและหน้าที่ของ ทั้งสองฝ่ายเกี่ยวข้องกับวันที่ในอนาคตอย่างไรก็ตามมีความคิดเห็นที่แตกต่างกันในหมู่นักนิติศาสตร์เมื่อสิทธิของ ฝ่ายใดฝ่ายหนึ่งซึ่งเป็นเช่นเดียวกับข้อผูกพันของคู่สัญญาจะเลื่อนออกไปในวันที่ในอนาคตให้ละเอียดลองพิจารณาตัวอย่างของบุคคลสองคน A และ B ที่อยู่ในสองประเทศที่แตกต่างกันอินเดียและสหรัฐอเมริกาตามลำดับ A ตั้งใจ ขายรูปีอินเดียและซื้อดอลลาร์สหรัฐการสนทนาเป็นจริงสำหรับ B อัตราแลกเปลี่ยนเงินรูปีที่ตกลงกันไว้คือ 1 20 และการทำธุรกรรมเกี่ยวข้องกับการซื้อและขาย 50 สถานการณ์แรกคือการจ่ายเงินให้กับ R ไปยัง B และยอมรับการชำระเงิน ของ 50 จาก B รายการถูกตัดสินโดยจุดจากปลายทั้งสองรายการการทำธุรกรรมดังกล่าวถูกต้องและได้รับอนุญาตตามกฎหมายอิสลามไม่มีสองข้อคิดเห็นเกี่ยวกับเรื่องเดียวกันความเป็นไปได้ที่สองคือการชำระบัญชีของธุรกรรมจากปลายทั้งสองจะเลื่อนออกไปเป็นวันที่ในอนาคต หลังจากหกเดือนนับจากนี้ซึ่งหมายความว่าทั้ง A และ B จะทำและยอมรับการชำระเงินของ Rs 1000 หรือ 50 แล้วแต่กรณีหลังจากหกเดือนมุมมองที่เด่นชัดคือสัญญาดังกล่าวไม่ได้รับอนุญาตตามหลักศาสนาอิสลาม สถานการณ์สมมติที่สามคือการทำธุรกรรมบางส่วนถูกตัดสินจากปลายด้านหนึ่งเท่านั้นตัวอย่างเช่น A จ่ายเงินให้ Rs1000 ในขณะนี้ไปยัง B แทนสัญญาโดย B เพื่อจ่ายเงินให้กับเขาหลังจากหกเดือนหรืออีกวิธีหนึ่งคือ A ยอมรับ 50 จาก B และสัญญาว่าจะจ่าย Rs 1000 ให้เขาหลังจากหกเดือนมีมุมมองตรงกันข้ามกับความยินยอมของสัญญาดังกล่าวซึ่งเป็นจำนวนเงินใน Salai Salam วัตถุประสงค์ของบทความนี้คือเพื่อนำเสนอการวิเคราะห์ที่ครอบคลุมของอาร์กิวเมนต์ต่างๆใน การสนับสนุนและการอนุญาตของสัญญาขั้นพื้นฐานเหล่านี้ที่เกี่ยวข้องกับสกุลเงินรูปแบบแรกของการทำสัญญาเกี่ยวกับการแลกเปลี่ยน countervalues ​​ในจุดที่อยู่นอกเหนือการโต้เถียงใด ๆ ที่อนุญาตหรืออย่างอื่นของประเภทที่สองของสัญญาซึ่งการส่งมอบหนึ่งใน countervalues ​​จะถูกเลื่อนออกไป วันที่ในอนาคตโดยทั่วไปจะถูกกล่าวถึงในกรอบของข้อห้าม riba ดังนั้นเราจะพูดถึงรายละเอียดในสัญญาฉบับนี้ในส่วนที่ 2 เกี่ยวกับปัญญา h ปัญหาเรื่องการห้าม riba การยินยอมให้สัญญาฉบับที่สามซึ่งส่งมอบทั้ง countervalues ​​ถูกเลื่อนออกไปโดยทั่วไปจะถูกกล่าวถึงภายใต้กรอบการลดความเสี่ยงและความไม่แน่นอนหรือ gharar ที่เกี่ยวข้องกับสัญญาดังกล่าวดังนั้นจึงเป็นประเด็นสำคัญของ ส่วนที่ 3 ที่เกี่ยวข้องกับปัญหาของ gharar ส่วนที่ 4 พยายามที่มุมมองแบบองค์รวมของอิสลามเกี่ยวข้องกับปัญหาที่เป็นความสำคัญทางเศรษฐกิจของรูปแบบพื้นฐานของการทำสัญญาในตลาดสกุลเงิน 2 ปัญหาของ Riba ห้ามความแตกต่างของ views1 เกี่ยวกับการอนุญาตหรือมิฉะนั้น ของสัญญาแลกเปลี่ยนเงินตราต่างประเทศสามารถตรวจสอบได้ส่วนใหญ่เป็นปัญหาของ riba prohibiting ความจำเป็นในการกำจัด riba ในทุกรูปแบบของสัญญาแลกเปลี่ยนมีความสำคัญสูงสุด Riba ในบริบทของอิสลามโดยทั่วไปกำหนด2เป็นกำไรที่ผิดกฎหมายมาจากความไม่เสมอภาคเชิงปริมาณของ countervalues ​​ในการทำธุรกรรมใด ๆ ที่มีผลต่อการแลกเปลี่ยนของสองชนิดหรือมากกว่า anwa ซึ่งเป็นของ s ame jus ประเภทและถูกควบคุมโดยสาเหตุที่มีประสิทธิภาพเดียวกัน illa Riba โดยทั่วไปจะแบ่งออกเป็น riba al-fadl ส่วนเกินและ riba al-nasia deferment ซึ่งแสดงถึงข้อได้เปรียบที่ผิดกฎหมายโดยวิธีการส่วนเกินหรือ deferment ตามลำดับข้อห้ามของอดีตจะทำได้โดยการระบุว่า อัตราแลกเปลี่ยนระหว่างวัตถุมีความสามัคคีและไม่ได้รับอนุญาตให้คู่สัญญาฝ่ายใดฝ่ายหนึ่งต้องห้ามการริบทรัพย์สินโดยไม่คิดค่าผ่อนผันและทำให้มั่นใจได้ว่าการทำธุรกรรมดังกล่าวเป็นไปตามเป้าหมายโดยคู่สัญญาทั้งสองฝ่ายรูปแบบอื่นของ riba เรียกว่า riba al. - jahiliyya หรือก่อน riba อิสลามซึ่งพื้นผิวเมื่อผู้ให้กู้ขอให้ผู้กู้ในวันที่ครบกําหนดถ้าหลังจะชำระหนี้หรือเพิ่มขึ้นเดียวกันจะมาพร้อมกับการเรียกเก็บดอกเบี้ยจากจำนวนเงินที่ยืมครั้งแรกข้อห้ามของ riba ในการแลกเปลี่ยน สกุลเงินของประเทศที่แตกต่างกันต้องใช้กระบวนการของความคล้ายคลึงกัน qiyas และในการออกกำลังกายใด ๆ ที่เกี่ยวข้องกับการเปรียบเทียบ qiyas สาเหตุที่มีประสิทธิภาพ illa pla ys บทบาทที่สำคัญอย่างยิ่งมันเป็นสาเหตุทั่วไปที่มีประสิทธิภาพ illa ซึ่งเชื่อมต่อวัตถุของการเปรียบเทียบกับเรื่องในการออกกำลังกายของเหตุผลเชิงเปรียบเทียบเหตุผลที่มีประสิทธิภาพเหมาะสม illa ในกรณีของสัญญาแลกเปลี่ยนเงินตราต่างประเทศได้รับการกำหนดอย่างหลากหลายโดยโรงเรียนที่สำคัญของ Fiqh ความแตกต่างนี้สะท้อนให้เห็นในเหตุผลที่เหมือนกันสำหรับสกุลเงินกระดาษที่เป็นของประเทศที่แตกต่างกันคำถามเกี่ยวกับความสำคัญอย่างมากในกระบวนการของการให้เหตุผลที่คล้ายคลึงกันนั้นเกี่ยวข้องกับการเปรียบเทียบระหว่างสกุลเงินที่เป็นกระดาษกับทองคำและเงินในช่วงเริ่มต้นของอิสลามทองและเงินมีผลทั้งหมด หน้าที่ของเงินกัมเปนทองคำและเงินมีควอนตัมที่เป็นที่รู้จักของทองคำหรือเงินที่มีอยู่ในนั้นสกุลเงินดังกล่าวได้รับการอธิบายว่า thaman haqiqi หรือ naqdain in Fiqh literature สิ่งเหล่านี้เป็นที่ยอมรับกันทั่วไปว่าเป็นวิธีการแลกเปลี่ยนหลัก ก้อนขนาดใหญ่ของการทำธุรกรรมสินค้าอื่น ๆ อีกเช่นโลหะด้อยกว่าต่างๆ al เพื่อเป็นเครื่องมือในการแลกเปลี่ยน แต่มีข้อ จำกัด ในการยอมรับเหล่านี้ถูกอธิบายว่าเป็น fals ในวรรณคดี Fiqh เหล่านี้เรียกอีกอย่างว่า thaman istalahi เพราะความจริงที่ว่าการยอมรับของพวกเขาไม่ได้มาจากคุณค่าที่แท้จริงของพวกเขา แต่เนื่องจากสถานะที่สอดคล้องกับสังคมในช่วง ระยะเวลาที่กำหนดรูปแบบสกุลเงินสองรูปแบบดังกล่าวได้รับการปฏิบัติอย่างแตกต่างกันโดยนักนิติศาสตร์ชาวอิสลามในยุคแรกจากมุมมองของข้อตกลงในการอนุญาตที่เกี่ยวข้องกับปัญหาเหล่านี้ปัญหาที่ต้องแก้ไขคืออายุปัจจุบันของสกุลเงินกระดาษที่ตกอยู่ภายใต้หมวดหมู่เดิมหรือ หลังหนึ่งมุมมองก็คือว่าควรจะปฏิบัติตามข้อตกลงกับทองหล่อหรือทองคำเพราะนี่เป็นหลักในการแลกเปลี่ยนและหน่วยบัญชีเช่นหลังดังนั้นด้วยเหตุผลที่คล้ายคลึงกันทั้งหมดที่เกี่ยวกับศาสนาอิสลามที่เกี่ยวข้องกับบรรทัดฐานและคำสั่งที่ใช้บังคับ เพื่อ thaman haqiqi ควรใช้กับสกุลเงินของกระดาษตลาดหลักทรัพย์ของ thaman haqiqi เรียกว่า bai-sarf และด้วยเหตุนี้การทำธุรกรรม i สกุลเงินกระดาษควรอยู่ภายใต้กฎของอิสลามที่เกี่ยวข้องกับ bai-sarf มุมมองตรงกันข้ามอ้างว่าสกุลเงินของกระดาษควรได้รับการปฏิบัติคล้ายคลึงกับเท็จหรือ thaman istalahi เพราะความจริงแล้วว่ามูลค่าของพวกเขาต่างจากมูลค่าที่แท้จริง เกิดขึ้นจากสถานะทางกฎหมายภายในประเทศหรือความสำคัญทางเศรษฐกิจโลกเช่นในกรณีของดอลลาร์สหรัฐฯเป็นต้น 2 1 การสังเคราะห์มุมมองทางเลือก (Alternative Views) 2 1 1 เหตุผลเชิงเหตุผล Qiyas สำหรับ Riba Prohibition ข้อห้ามของ riba ขึ้นอยู่กับประเพณี เพื่อสันติภาพของผู้เผยพระวจนะบริสุทธิ์จงมีแก่เขากล่าวว่า "จงขายทองคำด้วยทองคำเงินเป็นเงินข้าวสาลีสำหรับข้าวสาลีข้าวบาเลย์สำหรับข้าวบาร์เลย์วันที่สำหรับเกลือเกลือในปริมาณเท่ากัน ณ ที่นั้นและเมื่อสินค้ามีความแตกต่างกัน มันเหมาะกับคุณ แต่ในจุดที่ดังนั้นข้อห้ามของ riba นำไปใช้กับโลหะมีค่าสองทองและเงินและสี่สินค้าอื่น ๆ ข้าวสาลีข้าวบาร์เลย์วันที่และเกลือนอกจากนี้ยังใช้โดยการเปรียบเทียบ q iyas กับทุกสายพันธุ์ที่ถูกควบคุมโดยสาเหตุที่มีประสิทธิภาพเช่นเดียวกัน illa หรือซึ่งเป็นหนึ่งในเจเนอเรก้าของวัตถุทั้งหกที่อ้างถึงในประเพณีอย่างไรก็ตามไม่มีข้อตกลงทั่วไประหว่างโรงเรียนต่างๆของ Fiqh และแม้แต่นักวิชาการที่เป็นของเดียวกัน โรงเรียนเกี่ยวกับการกำหนดและระบุสาเหตุที่มีประสิทธิภาพของ riba สำหรับ Hanafis สาเหตุที่มีประสิทธิภาพของ Riba มีสองมิติบทความแลกเปลี่ยนเป็นของ jins ประเภทเดียวกันเหล่านี้มีน้ำหนัก wazan หรือวัดได้ kiliyya ถ้าในการแลกเปลี่ยนที่กำหนดทั้งสององค์ประกอบ สาเหตุที่มีประสิทธิภาพ illa อยู่ที่นั่นคือ countervalues ​​แลกเปลี่ยนเป็นของสกุลเดียวกัน jins และทั้งหมดมีน้ำหนักหรือวัดได้ทั้งหมดแล้วได้รับอนุญาตไม่ได้อัตราแลกเปลี่ยนต้องเท่ากับความสามัคคีและการแลกเปลี่ยนต้องอยู่บนพื้นฐานจุด กรณีของทองและเงินทั้งสององค์ประกอบของ illa สาเหตุที่มีประสิทธิภาพเป็นความสามัคคีของ jins สกุลและความสามารถในการนี้ยังเป็นมุมมอง Hanbali ตามหนึ่ง version3 รุ่นที่แตกต่างกันคือ คล้ายกับมุมมอง Shafii และ Maliki ตามที่กล่าวไว้ด้านล่างดังนั้นเมื่อมีการแลกเปลี่ยนทองสำหรับทองหรือเงินจะถูกแลกเปลี่ยนเป็นเงินให้ทำธุรกรรมเฉพาะจุดโดยไม่มีกำไรใด ๆ ที่ได้รับอนุญาตนอกจากนี้ยังอาจเป็นไปได้ว่าในการแลกเปลี่ยนที่กำหนดหนึ่งในสององค์ประกอบ ของสาเหตุที่มีประสิทธิภาพ illa เป็นปัจจุบันและอื่น ๆ ที่ขาดอยู่ตัวอย่างเช่นถ้าบทความแลกเปลี่ยนทั้งหมดมีน้ำหนักหรือวัดได้ แต่เป็นของ jins ประเภทที่แตกต่างกันหรือถ้าบทความแลกเปลี่ยนเป็นของ jins ประเภทเดียวกัน แต่ไม่สามารถชั่งน้ำหนักและไม่สามารถวัดได้แล้วแลกเปลี่ยนกับ ได้รับในอัตราที่แตกต่างจากความสามัคคีได้รับอนุญาต แต่การแลกเปลี่ยนต้องอยู่บนพื้นฐานจุดดังนั้นเมื่อมีการแลกเปลี่ยนทองสำหรับเงินอัตราที่สามารถจะแตกต่างจากความสามัคคี แต่ไม่มีการตั้งถิ่นฐานรอการตัดบัญชีเป็นที่อนุญาตหากไม่มีองค์ประกอบทั้งสองของสาเหตุที่มีประสิทธิภาพ illa of riba มีอยู่ในการแลกเปลี่ยนที่กำหนดแล้วไม่มีคำสั่งใด ๆ สำหรับการห้ามใช้ riba การแลกเปลี่ยนสามารถทำได้โดยมีหรือไม่มีผลกำไรและทั้งในจุดหรือรอการตัดบัญชี กรณีของการแลกเปลี่ยนที่เกี่ยวข้องกับสกุลเงินกระดาษที่เป็นของประเทศที่แตกต่างกันข้อห้าม riba จะต้องค้นหาสาเหตุที่มีประสิทธิภาพสกุลเงินต่างประเทศเป็นหน่วยงานที่แตกต่างกันอย่างชัดเจนเหล่านี้เป็นที่ซื้อตามกฎหมายภายในขอบเขตทางภูมิศาสตร์ที่เฉพาะเจาะจงที่มีมูลค่าที่แท้จริงที่แตกต่างกันหรือกำลังซื้อดังนั้นส่วนใหญ่ ของนักวิชาการอาจถูกต้องยืนยันว่าไม่มีความสามัคคีของ jins สกุลนอกจากนี้เหล่านี้จะไม่ชั่งน้ำหนักและวัดผลได้นำไปสู่ข้อสรุปโดยตรงว่าไม่มีองค์ประกอบทั้งสองของสาเหตุที่มีประสิทธิภาพ illa ของ riba อยู่ในการแลกเปลี่ยนดังกล่าวดังนั้นการแลกเปลี่ยนสามารถใช้สถานที่ free from any injunction regarding the rate of exchange and the manner of settlement The logic underlying this position is not difficult to comprehend The intrinsic worth of paper currencies belonging to different countries differ as these have different purchasing power Additionally, the intrinsic value or worth of paper currencies cannot be identified or ass essed unlike gold and silver which can be weighed Hence, neither the presence of riba al-fadl by excess , nor riba al-nasia by deferment can be established. The Shafii school of Fiqh considers the efficient cause illa in case of gold and silver to be their property of being currency thamaniyya or the medium of exchange, unit of account and store of value This is also the Maliki view According to one version of this view, even if paper or leather is made the medium of exchange and is given the status of currency, then all the rules pertaining to naqdain, or gold and silver apply to them Thus, according to this version, exchange involving currencies of different countries at a rate different from unity is permissible, but must be settled on a spot basis Another version of the above two schools of thought is that the above cited efficient cause illa of being currency thamaniyya is specific to gold and silver, and cannot be generalized That is, any other object, if used as a medium of excha nge, cannot be included in their category Hence, according to this version, the Sharia injunctions for riba prohibition are not applicable to paper currencies Currencies belonging to different countries can be exchanged with or without gain and both on a spot or deferred basis. Proponents of the earlier version cite the case of exchange of paper currencies belonging to the same country in defense of their version The consensus opinion of jurists in this case is that such exchange must be without any gain or at a rate equal to unity and must be settled on a spot basis What is the rationale underlying the above decision If one considers the Hanafi and the first version of Hanbali position then, in this case, only one dimension of the efficient cause illa is present, that is, they belong to the same genus jins But paper currencies are neither weighable nor measurable Hence, Hanafi law would apparently permit exchange of different quantities of the same currency on a spot basis Similarly if the efficient cause of being currency thamaniyya is specific only to gold and silver, then Shafii and Maliki law would also permit the same Needless to say, this amounts to permitting riba-based borrowing and lending This shows that, it is the first version of the Shafii and Maliki thought which underlies the consensus decision of prohibition of gain and deferred settlement in case of exchange of currencies belonging to the same country According to the proponents, extending this logic to exchange of currencies of different countries would imply that exchange with gain or at a rate different from unity is permissible since there no unity of jins , but settlement must be on a spot basis.2 1 2 Comparison between Currency Exchange and Bai-Sarf. Bai-sarf is defined in Fiqh literature as an exchange involving thaman haqiqi, defined as gold and silver, which served as the principal medium of exchange for almost all major transactions. Proponents of the view that any exchange of currencies of different countries is same as bai-sarf argue that in the present age paper currencies have effectively and completely replaced gold and silver as the medium of exchange Hence, by analogy, exchange involving such currencies should be governed by the same Sharia rules and injunctions as bai-sarf It is also argued that if deferred settlement by either parties to the contract is permitted, this would open the possibilities of riba-al nasia. Opponents of categorization of currency exchange with bai-sarf however point out that the exchange of all forms of currency thaman cannot be termed as bai-sarf According to this view bai-sarf implies exchange of currencies made of gold and silver thaman haqiqi or naqdain alone and not of money pronounced as such by the state authorities thaman istalahi The present age currencies are examples of the latter kind These scholars find support in those writings which assert that if the commodities of exchange are not gold or silver, even if one of these is go ld or silver then, the exchange cannot be termed as bai-sarf Nor would the stipulations regarding bai-sarf be applicable to such exchanges According to Imam Sarakhsi4 when an individual purchases fals or coins made out of inferior metals, such as, copper thaman istalahi for dirhams thaman haqiqi and makes a spot payment of the latter, but the seller does not have fals at that moment, then such exchange is permissible taking possession of commodities exchanged by both parties is not a precondition while in case of bai-sarf, it is A number of similar references exist which indicate that jurists do not classify an exchange of fals thaman istalahi for another fals thaman istalahi or gold or silver thaman haqiqi , as bai-sarf. Hence, the exchanges of currencies of two different countries which can only qualify as thaman istalahi can not be categorized as bai-sarf Nor can the constraint regarding spot settlement be imposed on such transactions It should be noted here that the definition of ba i-sarf is provided Fiqh literature and there is no mention of the same in the holy traditions The traditions mention about riba, and the sale and purchase of gold and silver naqdain which may be a major source of riba, is described as bai-sarf by the Islamic jurists It should also be noted that in Fiqh literature, bai-sarf implies exchange of gold or silver only whether these are currently being used as medium of exchange or not Exchange involving dinars and gold ornaments, both quality as bai-sarf Various jurists have sought to clarify this point and have defined sarf as that exchange in which both the commodities exchanged are in the nature of thaman, not necessarily thaman themselves Hence, even when one of the commodities is processed gold say, ornaments , such exchange is called bai-sarf. Proponents of the view that currency exchange should be treated in a manner similar to bai-sarf also derive support from writings of eminent Islamic jurists According to Imam Ibn Taimiya anything that performs the functions of medium of exchange, unit of account, and store of value is called thaman, not necessarily limited to gold silver Similar references are available in the writings of Imam Ghazzali5 As far as the views of Imam Sarakhshi is concerned regarding exchange involving fals, according to them, some additional points need to be taken note of In the early days of Islam, dinars and dirhams made of gold and silver were mostly used as medium of exchange in all major transactions Only the minor ones were settled with fals In other words, fals did not possess the characteristics of money or thamaniyya in full and was hardly used as store of value or unit of account and was more in the nature of commodity Hence there was no restriction on purchase of the same for gold and silver on a deferred basis The present day currencies have all the features of thaman and are meant to be thaman only The exchange involving currencies of different countries is same as bai-sarf with diff erence of jins and hence, deferred settlement would lead to riba al-nasia. Dr Mohamed Nejatullah Siddiqui illustrates this possibility with an example6 He writes In a given moment in time when the market rate of exchange between dollar and rupee is 1 20, if an individual purchases 50 at the rate of 1 22 settlement of his obligation in rupees deferred to a future date , then it is highly probable that he is in fact, borrowing Rs 1000 now in lieu of a promise to repay Rs 1100 on a specified later date Since, he can obtain Rs 1000 now, exchanging the 50 purchased on credit at spot rate Thus, sarf can be converted into interest-based borrowing lending.2 1 3 Defining Thamaniyya is the Key. It appears from the above synthesis of alternative views that the key issue seems to be a correct definition of thamaniyya For instance, a fundamental question that leads to divergent positions on permissibility relates to whether thamaniyya is specific to gold and silver, or can be associated with anything that performs the functions of money We raise some issues below which may be taken into account in any exercise in reconsideration of alternative positions. It should be appreciated that thamaniyya may not be absolute and may vary in degrees It is true that paper currencies have completely replaced gold and silver as medium of exchange, unit of account and store of value In this sense, paper currencies can be said to possess thamaniyya However, this is true for domestic currencies only and may not be true for foreign currencies In other words, Indian rupees possess thamaniyya within the geographical boundaries of India only, and do not have any acceptability in US These cannot be said to possess thamaniyya in US unless a US citizen can use Indian rupees as a medium of exchange, or unit of account, or store of value In most cases such a possibility is remote This possibility is also a function of the exchange rate mechanism in place, such as, convertibility of Indian rupees into US doll ars, and whether a fixed or floating exchange rate system is in place For example, assuming free convertibility of Indian rupees into US dollars and vice versa, and a fixed exchange rate system in which the rupee-dollar exchange rate is not expected to increase or decrease in the foreseeable future, thamaniyya of rupee in US is considerably improved The example cited by Dr Nejatullah Siddiqui also appears quite robust under the circumstances Permission to exchange rupees for dollars on a deferred basis from one end, of course at a rate different from the spot rate official rate which is likely to remain fixed till the date of settlement would be a clear case of interest-based borrowing and lending However, if the assumption of fixed exchange rate is relaxed and the present system of fluctuating and volatile exchange rates is assumed to be the case, then it can be shown that the case of riba al-nasia breaks down We rewrite his example In a given moment in time when the market rate of ex change between dollar and rupee is 1 20, if an individual purchases 50 at the rate of 1 22 settlement of his obligation in rupees deferred to a future date , then it is highly probable that he is in fact, borrowing Rs 1000 now in lieu of a promise to repay Rs 1100 on a specified later date Since, he can obtain Rs 1000 now, exchanging the 50 purchased on credit at spot rate This would be so, only if the currency risk is non-existent exchange rate remains at 1 20 , or is borne by the seller of dollars buyer repays in rupees and not in dollars If the former is true, then the seller of the dollars lender receives a predetermined return of ten percent when he converts Rs1100 received on the maturity date into 55 at an exchange rate of 1 20 However, if the latter is true, then the return to the seller or the lender is not predetermined It need not even be positive For example, if the rupee-dollar exchange rate increases to 1 25, then the seller of dollar would receive only 44 Rs 1100 convert ed into dollars for his investment of 50.Here two points are worth noting First, when one assumes a fixed exchange rate regime, the distinction between currencies of different countries gets diluted The situation becomes similar to exchanging pounds with sterlings currencies belonging to the same country at a fixed rate Second, when one assumes a volatile exchange rate system, then just as one can visualize lending through the foreign currency market mechanism suggested in the above example , one can also visualize lending through any other organized market such as, for commodities or stocks If one replaces dollars for stocks in the above example, it would read as In a given moment in time when the market price of stock X is Rs 20, if an individual purchases 50 stocks at the rate of Rs 22 settlement of his obligation in rupees deferred to a future date , then it is highly probable that he is in fact, borrowing Rs 1000 now in lieu of a promise to repay Rs 1100 on a specified later date Since, he can obtain Rs 1000 now, exchanging the 50 stocks purchased on credit at current price In this case too as in the earlier example, returns to the seller of stocks may be negative if stock price rises to Rs 25 on the settlement date Hence, just as returns in the stock market or commodity market are Islamically acceptable because of the price risk, so are returns in the currency market because of fluctuations in the prices of currencies. A unique feature of thaman haqiqi or gold and silver is that the intrinsic worth of the currency is equal to its face value Thus, the question of different geographical boundaries within which a given currency, such as, dinar or dirham circulates, is completely irrelevant Gold is gold whether in country A or country B Thus, when currency of country A made of gold is exchanged for currency of country B, also made of gold, then any deviation of the exchange rate from unity or deferment of settlement by either party cannot be permitted as it would c learly involve riba al-fadl and also riba al-nasia However, when paper currencies of country A is exchanged for paper currency of country B, the case may be entirely different The price risk exchange rate risk , if positive, would eliminate any possibility of riba al-nasia in the exchange with deferred settlement However, if price risk exchange rate risk is zero, then such exchange could be a source of riba al-nasia if deferred settlement is permitted7.Another point that merits serious consideration is the possibility that certain currencies may possess thamaniyya, that is, used as a medium of exchange, unit of account, or store of value globally, within the domestic as well as foreign countries For instance, US dollar is legal tender within US it is also acceptable as a medium of exchange or unit of account for a large volume of transactions across the globe Thus, this specific currency may be said to possesses thamaniyya globally, in which case, jurists may impose the relevant injunc tions on exchanges involving this specific currency to prevent riba al-nasia The fact is that when a currency possesses thamaniyya globally, then economic units using this global currency as the medium of exchange, unit of account or store of value may not be concerned about risk arising from volatility of inter-country exchange rates At the same time, it should be recognized that a large majority of currencies do not perform the functions of money except within their national boundaries where these are legal tender. Riba and risk cannot coexist in the same contract The former connotes a possibility of returns with zero risk and cannot be earned through a market with positive price risk As has been discussed above, the possibility of riba al-fadl or riba al-nasia may arise in exchange when gold or silver function as thaman or when the exchange involves paper currencies belonging to the same country or when the exchange involves currencies of different countries following a fixed exchang e rate system The last possibility is perhaps unIslamic8 since price or exchange rate of currencies should be allowed to fluctuate freely in line with changes in demand and supply and also because prices should reflect the intrinsic worth or purchasing power of currencies The foreign currency markets of today are characterised by volatile exchange rates The gains or losses made on any transaction in currencies of different countries, are justified by the risk borne by the parties to the contract.2 1 4 Possibility of Riba with Futures and Forwards. So far, we have discussed views on the permissibility of bai salam in currencies, that is, when the obligation of only one of the parties to the exchange is deferred What are the views of scholars on deferment of obligations of both parties Typical example of such contracts are forwards and futures9 According to a large majority of scholars, this is not permissible on various grounds, the most important being the element of risk and uncertaint y gharar and the possibility of speculation of a kind which is not permissible This is discussed in section 3 However, another ground for rejecting such contracts may be riba prohibition In the preceding paragraph we have discussed that bai salam in currencies with fluctuating exchange rates can not be used to earn riba because of the presence of currency risk It is possible to demonstrate that currency risk can be hedged or reduced to zero with another forward contract transacted simultaneously And once risk is eliminated, the gain clearly would be riba. We modify and rewrite the same example In a given moment in time when the market rate of exchange between dollar and rupee is 1 20, an individual purchases 50 at the rate of 1 22 settlement of his obligation in rupees deferred to a future date , and the seller of dollars also hedges his position by entering into a forward contract to sell Rs1100 to be received on the future date at a rate of 1 20, then it is highly probable that he is in fact, borrowing Rs 1000 now in lieu of a promise to repay Rs 1100 on a specified later date Since, he can obtain Rs 1000 now, exchanging the 50 dollars purchased on credit at spot rate The seller of the dollars lender receives a predetermined return of ten percent when he converts Rs1100 received on the maturity date into 55 dollars at an exchange rate of 1 20 for his investment of 50 dollars irrespective of the market rate of exchange prevailing on the date of maturity. Another simple possible way to earn riba may even involve a spot transaction and a simultaneous forward transaction For example, the individual in the above example purchases 50 on a spot basis at the rate of 1 20 and simultaneously enters into a forward contract with the same party to sell 50 at the rate of 1 21 after one month In effect this implies that he is lending Rs1000 now to the seller of dollars for one month and earns an interest of Rs50 he receives Rs1050 after one month This is a typical buy-back or repo repurchase transaction so common in conventional banking 10 3 The Issue of Freedom from Gharar 3 1 Defining Gharar. Gharar, unlike riba, does not have a consensus definition In broad terms, it connotes risk and uncertainty It is useful to view gharar as a continuum of risk and uncertainty wherein the extreme point of zero risk is the only point that is well-defined Beyond this point, gharar becomes a variable and the gharar involved in a real life contract would lie somewhere on this continuum Beyond a point on this continuum, risk and uncertainty or gharar becomes unacceptable11 Jurists have attempted to identify such situations involving forbidden gharar A major factor that contributes to gharar is inadequate information jahl which increases uncertainty This is when the terms of exchange, such as, price, objects of exchange, time of settlement etc are not well-defined Gharar is also defined in terms of settlement risk or the uncertainty surrounding delivery of the exchanged articles. Islamic scholars have identified the conditions which make a contract uncertain to the extent that it is forbidden Each party to the contract must be clear as to the quantity, specification, price, time, and place of delivery of the contract A contract, say, to sell fish in the river involves uncertainty about the subject of exchange, about its delivery, and hence, not Islamically permissible The need to eliminate any element of uncertainty inherent in a contract is underscored by a number of traditions 12.An outcome of excessive gharar or uncertainty is that it leads to the possibility of speculation of a variety which is forbidden Speculation in its worst form, is gambling The holy Quran and the traditions of the holy prophet explicitly prohibit gains made from games of chance which involve unearned income The term used for gambling is maisir which literally means getting something too easily, getting a profit without working for it Apart from pure games of chance, the holy prophet a lso forbade actions which generated unearned incomes without much productive efforts 13.Here it may be noted that the term speculation has different connotations It always involves an attempt to predict the future outcome of an event But the process may or may not be backed by collection, analysis and interpretation of relevant information The former case is very much in conformity with Islamic rationality An Islamic economic unit is required to assume risk after making a proper assessment of risk with the help of information All business decisions involve speculation in this sense It is only in the absence of information or under conditions of excessive gharar or uncertainty that speculation is akin to a game of chance and is reprehensible.3 2 Gharar Speculation with of Futures Forwards. Considering the case of the basic exchange contracts highlighted in section 1, it may be noted that the third type of contract where settlement by both the parties is deferred to a future date is forbi dden, according to a large majority of jurists on grounds of excessive gharar Futures and forwards in currencies are examples of such contracts under which two parties become obliged to exchange currencies of two different countries at a known rate at the end of a known time period For example, individuals A and B commit to exchange US dollars and Indian rupees at the rate of 1 22 after one month If the amount involved is 50 and A is the buyer of dollars then, the obligations of A and B are to make a payments of Rs1100 and 50 respectively at the end of one month The contract is settled when both the parties honour their obligations on the future date. Traditionally, an overwhelming majority of Sharia scholars have disapproved such contracts on several grounds The prohibition applies to all such contracts where the obligations of both parties are deferred to a future date, including contracts involving exchange of currencies An important objection is that such a contract involves sale of a non-existent object or of an object not in the possession of the seller This objection is based on several traditions of the holy prophet 14 There is difference of opinion on whether the prohibition in the said traditions apply to foodstuffs, or perishable commodities or to all objects of sale There is, however, a general agreement on the view that the efficient cause illa of the prohibition of sale of an object which the seller does not own or of sale prior to taking possession is gharar, or the possible failure to deliver the goods purchased. Is this efficient cause illa present in an exchange involving future contracts in currencies of different countries In a market with full and free convertibility or no constraints on the supply of currencies, the probability of failure to deliver the same on the maturity date should be no cause for concern Further, the standardized nature of futures contracts and transparent operating procedures on the organized futures markets15 is believed t o minimize this probability Some recent scholars have opined in the light of the above that futures, in general, should be permissible According to them, the efficient cause illa , that is, the probability of failure to deliver was quite relevant in a simple, primitive and unorganized market It is no longer relevant in the organized futures markets of today16 Such contention, however, continues to be rejected by the majority of scholars They underscore the fact that futures contracts almost never involve delivery by both parties On the contrary, parties to the contract reverse the transaction and the contract is settled in price difference only For example, in the above example, if the currency exchange rate changes to 1 23 on the maturity date, the reverse transaction for individual A would mean selling 50 at the rate of 1 23 to individual B This would imply A making a gain of Rs50 the difference between Rs1150 and Rs1100 This is exactly what B would lose It may so happen that the exc hange rate would change to 1 21 in which case A would lose Rs50 which is what B would gain This obviously is a zero-sum game in which the gain of one party is exactly equal to the loss of the other This possibility of gains or losses which theoretically can touch infinity encourages economic units to speculate on the future direction of exchange rates Since exchange rates fluctuate randomly, gains and losses are random too and the game is reduced to a game of chance There is a vast body of literature on the forecastability of exchange rates and a large majority of empirical studies have provided supporting evidence on the futility of any attempt to make short-run predictions Exchange rates are volatile and remain unpredictable at least for the large majority of market participants Needless to say, any attempt to speculate in the hope of the theoretically infinite gains is, in all likelihood, a game of chance for such participants While the gains, if they materialize, are in the nature of maisir or unearned gains, the possibility of equally massive losses do indicate a possibility of default by the loser and hence, gharar.3 3 Risk Management in Volatile Markets. Hedging or risk reduction adds to planning and managerial efficiency The economic justification of futures and forwards is in term of their role as a device for hedging In the context of currency markets which are characterized by volatile rates, such contracts are believed to enable the parties to transfer and eliminate risk arising out of such fluctuations For example, modifying the earlier example, assume that individual A is an exporter from India to US who has already sold some commodities to B, the US importer and anticipates a cashflow of 50 which at the current market rate of 1 22 mean Rs 1100 to him after one month There is a possibility that US dollar may depreciate against Indian rupee during these one month, in which case A would realize less amount of rupees for his 50 if the new rate is 1 21, A w ould realize only Rs1050 Hence, A may enter into a forward or future contract to sell 50 at the rate of 1 21 5 at the end of one month and thereby, realize Rs1075 with any counterparty which, in all probability, would have diametrically opposite expectations regarding future direction of exchange rates In this case, A is able to hedge his position and at the same time, forgoes the opportunity of making a gain if his expectations do not materialize and US dollar appreciates against Indian rupee say, to 1 23 which implies that he would have realized Rs1150, and not Rs1075 which he would realize now While hedging tools always improve planning and hence, performance, it should be noted that the intention of the contracting party - whether to hedge or to speculate, can never be ascertained. It may be noted that hedging can also be accomplished with bai salam in currencies As in the above example, exporter A anticipating a cash inflow of 50 after one month and expecting a depreciation of doll ar may go for a salam sale of 50 with his obligation to pay 50 deferred by one month Since he is expecting a dollar depreciation, he may agree to sell 50 at the rate of 1 21 5 There would be an immediate cash inflow in Rs 1075 for him The question may be, why should the counterparty pay him rupees now in lieu of a promise to be repaid in dollars after one month As in the case of futures, the counterparty would do so for profit, if its expectations are diametrically opposite, that is, it expects dollar to appreciate For example, if dollar appreciates to 1 23 during the one month period, then it would receive Rs1150 for Rs 1075 it invested in the purchase of 50 Thus, while A is able to hedge its position, the counterparty is able to earn a profit on trading of currencies The difference from the earlier scenario is that the counterparty would be more restrained in trading because of the investment required, and such trading is unlikely to take the shape of rampant speculation 4 Summary Co nclusion Currency markets of today are characterized by volatile exchange rates This fact should be taken note of in any analysis of the three basic types of contracts in which the basis of distinction is the possibility of deferment of obligations to future We have attempted an assessment of these forms of contracting in terms of the overwhelming need to eliminate any possibility of riba, minimize gharar, jahl and the possibility of speculation of a kind akin to games of chance In a volatile market, the participants are exposed to currency risk and Islamic rationality requires that such risk should be minimized in the interest of efficiency if not reduced to zero. It is obvious that spot settlement of the obligations of both parties would completely prohibit riba, and gharar, and minimize the possibility of speculation However, this would also imply the absence of any technique of risk management and may involve some practical problems for the participants. At the other extreme, if the obligations of both the parties are deferred to a future date, then such contracting, in all likelihood, would open up the possibility of infinite unearned gains and losses from what may be rightly termed for the majority of participants as games of chance Of course, these would also enable the participants to manage risk through complete risk transfer to others and reduce risk to zero It is this possibility of risk reduction to zero which may enable a participant to earn riba Future is not a new form of contract Rather the justification for proscribing it is new If in a simple primitive economy, it was prevention of gharar relating to delivery of the exchanged article, in todays complex financial system and organized exchanges, it is prevention of speculation of kind which is unIslamic and which is possible under excessive gharar involved in forecasting highly volatile exchange rates Such speculation is not just a possibility, but a reality The precise motive of an economic unit enter ing into a future contract - speculation or hedging may not ascertainable regulators may monitor end use, but such regulation may not be very practical, nor effective in a free market Empirical evidence at a macro level, however, indicates the former to be the dominant motive. The second type of contracting with deferment of obligations of one of the parties to a future date falls between the two extremes While Sharia scholars have divergent views about its permissibility, our analysis reveals that there is no possibility of earning riba with this kind of contracting The requirement of spot settlement of obligations of atleast one party imposes a natural curb on speculation, though the room for speculation is greater than under the first form of contracting The requirement amounts to imposition of a hundred percent margin which, in all probability, would drive away the uninformed speculator from the market This should force the speculator to be a little more sure of his expectations by being more informed When speculation is based on information it is not only permissible, but desirable too Bai salam would also enable the participants to manage risk At the same time, the requirement of settlement from one end would dampen the tendency of many participants to seek a complete transfer of perceived risk and encourage them to make a realistic assessment of the actual risk Notes References 1 These diverse views are reflected in the papers presented at the Fourth Fiqh Seminar organized by the Islamic Fiqh Academy, India in 1991 which were subsequently published in Majalla Fiqh Islami, part 4 by the Academy The discussion on riba prohibition draws on these views.2 Nabil Saleh, Unlawful gain and Legitimate Profit in Islamic Law, Graham and Trotman, London, 1992, p 16.3 Ibn Qudama, al-Mughni, vol 4, pp 5-9.4 Shams al Din al Sarakhsi, al-Mabsut, vol 14, pp 24-25.5 Paper presented by Abdul Azim Islahi at the Fourth Fiqh Seminar organized by Islamic Fiqh Academy, India in 1991.6 Paper by Dr M N Siddiqui highlighting the issue was circulated among all leading Fiqh scholars by the Islamic Fiqh Academy, India for their views and was the main theme of deliberations during the session on Currency Exchange at the Fourth Fiqh Seminar held in 1991.7 It is contended by some that the above example may be modified to show the possibility of riba with spot settlement too In a given moment in time when the market rate of exchange between dollar and rupee is 1 20, if an individual purchases 50 at the rate of 1 22 settlement of his obligation also on a spot basis , then it amounts to the seller of dollars exchanging 50 with 55 on a spot basis Since, he can obtain Rs 1100 now, exchange them for 55 at spot rate of 1 20 Thus, spot settlement can also be a clear source of riba Does this imply that spot settlement should be proscribed too The fallacy in the above and earlier examples is that there is no single contract but multiple contracts of exchange occurring at different po ints in time true even in the above case Riba can be earned only when the spot rate of 1 20 is fixed during the time interval between the transactions This assumption is, needless to say, unrealistic and if imposed artificially, perhaps unIslamic.8 Islam envisages a free market where prices are determined by forces of demand and supply There should be no interference in the price formation process even by the regulators While price control and fixation is generally accepted as unIslamic, some scholars, such as, Ibn Taimiya do admit of its permissibility However, such permissibility is subject to the condition that price fixation is intended to combat cases of market anomalies caused by impairing the conditions of free competition If market conditions are normal, forces of demand and supply should be allowed a free play in determination of prices.9 Some Islamic scholars use the term forward to connote a salam sale However, we use this term in the conventional sense where the obligations of both parties are deferred to a future date and hence, are similar to futures in this sense The latter however, are standardized contracts and are traded on an organized Futures Exchange while the former are specific to the requirements of the buyer and seller.10 This is known as bai al inah which is considered forbidden by almost all scholars with the exception of Imam Shafii Followers of the same school, such as Al Nawawi do not consider it Islamically permissible.11 It should be noted that modern finance theories also distinguish between conditions of risk and uncertainty and assert that rational decision making is possible only under conditions of risk and not under conditions of uncertainty Conditions of risk refer to a situation where it is possible with the help of available data to estimate all possible outcomes and their corresponding probabilities, or develop the ex-ante probability distribution Under conditions of uncertainty, no such exercise is possible The definition o f gharar, Real-life situations, of course, fall somewhere in the continuum of risk and uncertainty.12 The following traditions underscore the need to avoid contracts involving uncertainty. Ibn Abbas reported that when Allah s prophet pbuh came to Medina, they were paying one and two years advance for fruits, so he said Those who pay in advance for any thing must do so for a specified weight and for a definite time. It is reported on the authority of Ibn Umar that the Messenger of Allah pbuh forbade the transaction called habal al-habala whereby a man bought a she-camel which was to be the off-spring of a she-camel and which was still in its mother s womb.13 According to a tradition reported by Abu Huraira, Allah s Messenger pbuh forbade a transaction determined by throwing stones, and the type which involves some uncertainty. The form of gambling most popular to Arabs was gambling by casting lots by means of arrows, on the principle of lottery, for division of carcass of slaughtered anima ls The carcass was divided into unequal parts and marked arrows were drawn from a bag One received a large or small share depending on the mark on the arrow drawn Obviously it was a pure game of chance.14 The holy prophet is reported to have said Do not sell what is not with you. Ibn Abbas reported that the prophet said He who buys foodstuff should not sell it until he has taken possession of it Ibn Abbas said I think it applies to all other things as well.15 The Futures Exchange performs an important function of providing a guarantee for delivery by all parties to the contract It serves as the counterparty in the exchange for both, that is, as the buyer for the sale and as the seller for the purchase.16 M Hashim Kamali Islamic Commercial Law An Analysis of Futures , The American Journal of Islamic Social Sciences, vol 13, no 2, 1996.Send Your Comments to Dr Mohammed Obaidullah, Xavier Institute of Management, Bhubaneswar 751 013, India. Jika Anda merasa tulisan di atas berguna, luangkan waktu barang 5 menit untuk menyebarkannya Terima kasih.

1 comment: